Organisatie

MET INGANG VAN 1 SEPTEMBER 2018 IS DE ORGANISATIE VAN DE GROENMOESMARKT OVERGEDRAGEN AAN TUINMARKTHALLEN BOEKEL.
voor meer informatie ga naarwww.tuinmarkthallen.nl

organisatie_1

Het organiseren van de Groenmoesmarkt is een initiatief van Hans van Eekelen, de maker van Groenmoes. Uit onvrede met bestaande markten/beurzen waar de kleur groen steeds meer werd ingeruild voor rood en Tuinidee steeds meer veranderde in Terrasidee heeft hij op een zichtbare manier duidelijk willen maken waar Groenmoes voor staat: natuurlijk moestuinieren en eerlijk voedsel met regionale betrokkenheid.

organisatie_2Op 25 maart 2012 werd de eerste ‘groene’ markt gehouden. Het accent lag op biodiversiteit, eerlijk zaadgoed en historische groenten. Een 10-tal vrijwilligers was betrokken bij de voorbereiding als ook bij de organisatie op de dag zelf. Op 23 maart 2014 is de 2e Groenmoesmarkt gehouden met thema’s als stadsmoestuinieren, vergeten groenten en eerlijk voedsel. Toen stonden ca. 30 vrijwilligers klaar om bij voorbereiding en op de dag zelf te ondersteunen.

Inmiddels liggen de 3e, 4e en 5e editie van de Groenmoesmarkt achter ons. De jubileummarkt vond plaats in de Gasthuishoeve te Sint-Oedenrode die met 3200 m2 voldoende ruimte bood om 80 deelnemers onderdak te bieden. De Groenmoesmarkt is uitgegroeid tot de grootste moestuinmarkt van de Benelux. Waar bezoekers aanvankelijk uit de driehoek Den Bosch-Tilburg-Eindhoven kwamen zijn bezoekersstromen op gang gekomen vanaf Groningen tot aan Kortrijk.

Groenmoes is selectief te werk gegaan bij de keuzes voor de deelnemers. Hans is er dan ook trots op te kunnen meedelen dat hij er steeds in geslaagd is om een kwalitatief hoogstaand deelnemersveld te hebben kunnen samenstellen. Uit de grote toestroom en uit veel reacties  blijkt dat  bezoekers affiniteit hebben met natuurlijk (moes)tuinieren en eerlijk voedsel. Daarmee heeft de Groenmoesmarkt haar bestaansrecht duidelijk bewezen.

In 2018 wordt de volgende mijlpaal bereikt. De Tuinmarkthallen in Boekel gaan dan de facilitaire dienstverlening voor hun rekening nemen en Hans zal actief zijn bij de samenstelling van het deelnemersveld en hij zal de contacten met pers en tijdschriften onderhouden. De markt is dermate groot geworden dat hij dit niet meer met een aantal vrijwilligers kan organiseren. De focus blijft wel liggen op intimiteit die een locatie kan bieden, inclusief de mogelijkheden tot een goed contact tussen bezoekers en deelnemers.

image002image004